zondag 19 september 2010

Combinatie barefoot techniek en Nike Free's beginnen vruchten af te werpen

Het is inmiddels bijna een jaar geleden dat ik ben ovegestapt van 'reguliere' loopschoenen naar Nike Free (3.0, 5.0 en run+). Geen pure barefoot schoenen, wel een mooie mix van eenvoud en comfort. Alleen al door dit type schoen te dragen veranderde m'n techniek: van landing op de hak naar midden/voorvoet en van een relatief zware, lange pas naar een lichtere, korte pas.

Na een half jaar 'learning by doing', ontstond de behoefte om me meer te verdiepen in bijbehorende looptheorieen. Chi running (boek en dvd), Pose running (dvd) en evolution running (dvd) boden meer dan voldoende aanknopingspunten en vorig weekeind volgde de clinic barefoot running (zie ook eerder blogposts). Dat resulteerde deze week in een opvallend makkelijk rondje weerwater en een PR op de 16.1 tijdens de dam tot damloop. Het gevoel bekruipt me dat er een aantal puzzelstukjes op z'n plaats aan het vallen zijn :-)

Belangrijkste aandachtspunten die ik voormezelf had meegenomen van de barefoot running clinic waren de sterke aandacht op loopefficienty inclusief een gedoseerde armbeweging (passend bij de snelheid die je wilt ontwikkelen) en een iets gehoekte loophouding van heup tot voet om verend te kunnen lopen. Dit laatste was een nuancering van m'n streven om m'n hele lichaam lang te maken tijdens het lopen. Het verschil merkte ik vooral vandaag: de geringe aanpassing in de bekkenstand voorkwam spierspanning op m'n bovenbenen (iets dat ik de maanden ervoor wel voelde tijdens een pittige training of wedstrijd).

Nadat ik dinsdag training had gegeven, stond woensdag m'n enige eigen looptraining van deze week op het programma (druk, druk). Het plan was om een rondje weerwater te lopen waarbij ontspanning centraal stond maar waarbij ik wel een redelijk tempo wilde lopen mits m'n hartslag niet te hoog zou oplopen.
Het resultaat was een rondje met een zeer stabiel gemiddeld tempo van 4.47 bij een hartslag van gemiddeld 153. Eenmaal thuis had ik nauwelijks het gevoel me ingespannen te hebben.
Het idee dat mijn duurtempo wel eens rond of onder de 4.50 kan liggen mits ik me focus op loopefficienty was redelijk verbijsterend. En ik moet bekennen dat ik voor het eerst weer ging nadenken over het lopen van een tweede marathon.

Vandaag stond de dam tot damloop op het programma. Oorspronkelijk zou ik meedoen met het recreantenteam van de VU maar uiteindelijk werd ik gepromoveerd naar het wedstrijdteam :-). Omdat ik 8 mijl van de fish potatorun met een gemiddelde van 4.34 had gelopen, was die kilometertijd ook het doel van de 10 mijl van de damloop. Dat zou moeten leiden tot een tijd van ruim 1.13. Maar omdat de temperatuur een stuk gunstiger voorspeld was, hoopte ik dat het nog iets harder kon. Daarnaast is het beste voornemen voor de damloop natuurlijk om vooral te genieten van de sfeer van het evenement: de lopers in hun bedrijfsoutfit, de trommelaars, de muziek die overal door de boxen schalt en natuurlijk de start met de tunnel. Dit laatste blijft een interessant fenomeen: opgejaagd door wedstrijdstress, pompende beats (muziek en trommels) en een aflopend wegdek legt de horde lopers de eerste twee kilometer als bezetenen af en word je in de tunnel links en rechts alleen maar voorbij gerend.
Mijn focus lag in de eerste kilometers vooral op ontspanning en kleine pas waarbij ik een paar keer m'n hartslag checkte om te kijken of m'n gevoel paste bij de 'harde cijfers'. Dat bleek het geval en al snel had ik een prettig tempo te pakken.
Het vervolg van de loop stond vooral in het tekenen van genieten van de sfeer en gestaag lopers voor me inhalen. Met nog 3 kilometer te gaan was het tijd om de laatste reserves aan te spreken. Achteraf gezien had ik daar beter nog even mee kunnen wachten want nadat het tempo van 4.30 naar 4.20 was gegaan en de hartslag naar de 180 liep, werd het de laatste kilometer toch nog werken. Maar op dit schoonheidsfoutje na, ging de wedstrijd zeer soepel met als resultaat een gemiddelde van 4.28 de kilometer en een eindtijd van 1.12.11.
Het was voor het eerst dat ik een afstand van boven de 10 km afgelegde met een gemiddelde van 4.30 of lager, dus de combinatie van m'n Free's en bare foot running techniek beginnen z'n vruchten af te werpen.

2 opmerkingen:

Leonie zei

Ha, nog een Free-lover! En ook nog eentje die 47 sec sneller heeft gelopen dan ik op de 10EM......*trainen gaat* =P

Arjan Schalken zei

hoi leonie, maar waar ik voorzichtig denk aan een marathon, ben jij NL kampioen 100 km.... respect :-)
Wel benieuwd hoeveel van je trainings- en wedstrijd km je op free's loopt!